سامانه مودیان چیست ؟

سامانه مودیان چیست و دلیل راه اندازی آن چه می باشد؟ اخیرا سامانه ای برای مودیان مالیاتی راه اندازی شده که به کمک آن ارسال صورت حساب های الکترونیکی، رسیدگی به امور مالیاتی و پرونده های مرتبط با آن راحت تر از قبل انجام می شود. در واقع این سامانه بستری فراهم کرده تا از فرار مالیاتی جلوگیری شود و میزان خطا در رسیدگی به پرونده های مختلف کاهش پیدا کند. تمام افراد حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند موظف به ثبت نام در این سامانه و ارسال صورت حساب های خود هستند. در این مطلب خواهیم گفت که پیش نیازهای استفاده از سامانه مودیان مالیاتی چیست و چه مراحلی را باید طی کنید.

سامانه مودیان

به طور خلاصه می خواهیم بگوییم سامانه مودیان چیست و مودی درباره آن چه چیزی باید بداند؟ سازمان امور مالیاتی سامانه و پایانه ای را راه اندازی کرده است تا شما پس از فروش هر کالا و خدمت، صورتحساب الکترونیکی آن را صادر و به سامانه مودیان را به صورت آنلاین ارسال کنید.

ضرورت عضویت در سامانه مودیان چیست؟ یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر گریبانگیر دولت شد فرار مالیاتی بود. اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول با استفاده از ترفندهای مختلف، از پرداخت مالیات فرار می کردند و از آنجایی که مالیات جزو درآمدهای مستقیم دولت بود، آسیب های فراوانی برای او به همراه داشت. به همین دلیل دولت تصمیم گرفت سامانه ای به نام سامانه مودیان طراحی کند تا علاوه بر جلوگیری از فرار مالیاتی شاهد سهولت در ارسال صورت حساب های مالی، اظهارنامه مالیاتی، رسیدگی به پرونده های مالیاتی و … باشیم. در واقع می توان گفت که این سامانه تا حد زیادی باعث برقراری عدالت شد.

این روزها ردپای تکنولوژی و اینترنت را در بخش ها و صنایع مختلف می بینیم. قطعا اینترنت مزایای زیادی به همراه داشته که یکی از آن ها سهولت در انجام امور است. سامانه مودیان نیز یکی از اثرات مثبت فناوری است که فعالیت آن وابسته به سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. برای آنکه بتوانید به خوبی با این سامانه کار کنید باید به درک درستی از آن برسید. همچنین برخی از پیش نیازها برای استفاده از آن وجود دارد که در این مطلب به هر کدام از آنها اشاره خواهیم کرد.

توجه داشته باشید که انجام پیش نیازها برای عضویت و استفاده از نرم افزار اتصال به سامانه مودیان ، نهایتا یک روز کاری زمان بر است و شما می توانید به سرعت از خدمات نرم افزار تخصصی اتصال به سامانه مودیان استفاده کنید. 

پیش نیازهای عضویت در سامانه مودیان چیست ؟

1-ثبت نام و تشکیل کارپوشه

نخستین مرحله یا پیش نیازی که باید آن را طی کنید، ثبت نام و تشکیل کارپوشه می باشد. اگر بخواهیم مفهوم کارپوشه را به زبان ساده شرح دهیم باید بگوییم که یک پل ارتباطی میان شما و سازمان امور مالیاتی است. به این معنا که شما تمام امور خود از جمله ارسال صورت حساب های الکترونیکی، اظهارنامه مالیاتی، تشکیل پرونده مالیاتی و … را از این طریق انجام می دهید. کارپوشه نوعی میزکار است که منعکس کننده تمام فعالیت ها و تعاملات شما و سازمان امور مالیاتی می باشد.

یکی از اقدامات مثبتی که سازمان امور مالیاتی انجام داده این است که اگر شما دارای کد اقتصادی یا پرونده در سازمان باشید، نیازی به ثبت نام و تشکیل کارپوشه ندارید. زیرا سازمان به طور خودکار برای شما این کار را انجام داده و مقداری از زحمات شما را کاسته است !

اگر فاقد کد اقتصادی هستید باید وارد وب سایت tp.tax.gov.ir شوید و ثبت نام خود را بر اساس معیارهای اعلامی از سوی سازمان انجام دهید. سپس کارپوشه به شما تخصیص داده می شود و می توانید تعاملات خود را با سازمان آغاز کنید. برای ثبت نام و نحوه کار با کارپوشه می توانید مطلب با عنوان “آموزش کارپوشه سامانه مودیان” را مطالعه بفرمایید.

سامانه مودیان چیست-تشکیل کارپوشه

گواهی امضای الکترونیکی

بدون دریافت گواهی امضای الکترونیکی، امکان ارسال صورت حساب های الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی را نخواهید داشت و نمی توانید از سامانه مودیان بدین منظور استفاده کنید. چرا؟ پاسخ بسیار ساده است. هنگامی که شما کالا یا خدمتی را به مشتری می فروشید و در ازای آن فاکتور ارائه می کنید، او از شما می خواهد که فاکتور را مهر و امضا کنید تا به آن اعتبار ببخشید. قطعا هیچ کدام از فاکتورها بدون مهر و امضای فروشگاه یا صاحب کسب و کار معتبر نخواهند بود. این موضوع در خصوص صورت حساب های الکترونیکی نیز صدق می کند. اگر شما فاقد امضای الکترونیکی باشید، سامانه مودیان صورت حساب ها را از شما قبول نمی کند و در واقع به آن رسمیت نمی بخشد. برای دریافت گواهی امضای الکترونیکی باید مراحل آن را انجام دهید.

برای دریافت گواهی امضا الکترونیکی می توانید از همین وب سایت اقدام کنید. می توانید اینجا کلیک کنید و یا از منو سایت “دریافت گواهی امضا” را کلیک کنید. پس از تکمیل اطلاعات با دردست داشتن مدارک به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کنید و پس از احراز هویت امضا الکترونیکی برای شما صادر می شود.

سامانه مودیان-دریافت گواهی امضا

شناسه یکتا یا حافظه مالیاتی

هر کدام از مودیان در سازمان امور مالیاتی دارای شناسه یکتا یا کد اقتصادی هستند. برای درک بهتر این موضوع باید اشاره ای به کد ملی داشته باشیم که برای هر شخص منحصر به فرد است. هیچ کدام از شناسه های یکتا یا حافظه مالیاتی با دیگری مشابه نیست. تصور کنید که شما مدیر یک کسب و کار هستید و دارای چند شعبه در کشور می باشید. برای مدیریت تمام شعبه ها و ارسال صورت حساب های الکترونیکی آن ها می توانید از یک حافظه مالیاتی در کارپوشه خود استفاده کنید. اما بسیاری از مدیران ترجیح می دهند برای هر کدام از شعب یک حافظه مالیاتی جداگانه ایجاد کنند تا مدیریت امور برای آن ها آسان تر و متمرکزتر شود.

نحوه دریافت حافظه مالیاتی از طریق سامانه مودیان چیست ؟ برای آنکه با مراحل دریافت شناسه یکتا مالیاتی آشنا شوید و آن را دریافت کنید باید بعد از اخذ گواهی امضای الکترونیکی، وارد کارپوشه خود در سامانه مودیان شوید و بخش شناسه های یکتای حافظه مالیاتی را انتخاب کنید. بعد از آنکه شناسه را دریافت کردید باید آن را به یکی از دفاتر پیشخوان منتخب دولت ببرید تا تحویل توکن به شما انجام شود.

شناسه کالا و خدمت

یکی از زیرمجموعه های وزارت صمت یعنی سامانه جامع تجارت موظف است برای هر کدام از کالاها یا خدمات، یک شناسه یکتای 13 رقمی تعیین کند. توجه داشته باشید که تمام مودیان ( اشخاص حقیقی و حقوقی ) نیازی به دریافت این شناسه ندارند. بلکه دریافت آن بر عهده وارد کننده یا تولید کننده کالا یا خدمت است. به این معنا که نفر اول زنجیره باید این کار را انجام دهد. به طور مثال تصور کنید که شما مدیر یک فروشگاه لوازم خانگی هستید و 20 دستگاه تلویزیون را به فروش رسانده اید. قطعا نیازی نیست که شما برای هر کدام از این دستگاه ها شناسه کالا دریافت کنید. بلکه دریافت آن بر عهده تامین کننده ( واردکننده یا تولیدکننده ) می باشد.

برای دریافت شناسه کالا و خدمت می توانید براحتی از طریق همین سایت (movadian.com) از منو “شناسه کالا / خدمت” را انتخاب کنید.

سامانه مودیان-دریافت شناسه کالا خدمت

در صفحه ی باز شده امکان جستجو کالا و یا خدمت مورد نظر وجود دارد. هر کلمه ای که سرچ شود لیستی از خدمات و کالاهای شامل آن کلمه به سرعت و بدون هیچ کندی نمایش داده می شود.

مشاهده لیست جستجو شناسه کالا و خدمت

 

بهترین نرم افزار اتصال به سامانه مودیان چیست؟

تا اینجای مطلب با تمام پیش نیازهایی که برای استفاده از سامانه مودیان نیاز داریم آشنا شدیم. اکنون باید از یک نرم افزار برای ارسال صورت حساب های الکترونیکی به سامانه مودیان کمک بگیریم. در حال حاضر شرکت های متعددی در این زمینه فعالیت می کنند که شما می توانید اقدام به خرید نرم افزار سامانه مودیان یا دانلود رایگان سامانه مودیان کنید. شرکت صنوبر یکی از شرکت هایی است که در این حیطه فعال است و در بروزرسانی های اخیر نرم افزارهای خود را به سیستم ارسال صورت حساب های الکترونیکی مجهز کرده است. شما عزیزان می توانید اقدام به دانلود نرم افزار رایگان سامانه مودیان کنید و در صورتی که سوال یا ابهامی در این زمینه وجود داشت از پشتیبانی وب سایت ما کمک بگیرید.

خرید نرم افزار سامانه مودیان با پشتیبانی قوی

اصطلاحات مهم در قانون سامانه مودیان

معنای هر کدام از اصطلاحات در قانون سامانه مودیان چیست ؟ هر قانونی که در کشور تصویب می شود پر از اصطلاحات و مفاهیمی است که باید به زبان ساده تعریف شوند تا تمام افراد به راحتی آن ها را درک کنند. در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت که اجرای قوانین جدید با موفقیت همراه باشد. در ادامه هر کدام از اصطلاحات موجود در این قانون را به زبان ساده شرح می دهیم:

پایانه های فروشگاهی

پایانه های فروشگاهی همان دستگاه های کارتخوان بانکی یا POS ها هستند که به عنوان درگاه پرداخت الکترونیکی معرفی می شوند. علاوه بر آن هر دستگاهی که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی را داشته باشند و قادر به صدور صورتحساب الکترونیکی باشند، به عنوان پایانه های فروشگاهی معرفی می شوند.

سامانه مودیان

سامانه مودیان که جزو سامانه های جدید کشوری محسوب می شود تحت مدیریت مستقیم سازمان امور مالیاتی است که در آن هر مودی، یک کارپوشه مجزا دارد که از طریق آن می تواند اقدام به تبادل اطلاعات با سازمان کند. مودیان با استفاده از نرم افزار واسط سامانه مودیان، به این سامانه متصل می شوند و اموری همچون صدور و استعلام صورتحساب های الکترونیکی را انجام می دهند. توجه داشته باشید که با دانلود یا خرید نرم افزار سامانه مودیان، می توانید کسب وکار خود را نیز مدیریت کنید و آن را به عنوان یک نرم افزار مالی درنظر بگیرید.

پشتیبانی

حافظه مالیاتی

حافظه مالیاتی به عنوان یک حافظه الکترونیکی در نظر گرفته می شود که به منظور ثبت و نگهداری اطلاعات مندرج در فاکتورها و صورتحساب ها و انتقال آن ها به سامانه مودیان کاربرد دارد. این حافظه به شکل نرم افزاری یا سخت افزاری است که تحت نظارت مستقیم سازمان امور مالیاتی می باشد و توسط مودی برای ارسال صورت حساب های الکترونیکی بکار می رود. هر حافظه مالیاتی، از شماره شناسه یکتا برخوردار است که توسط سازمان به او اختصاص داده می شود.

صورتحساب الکترونیکی

منظور از صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان چیست ؟ صورت حساب الکترونیکی یکی از انواع صورتحساب در سامانه مودیان است. صورتحساب هایی که دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی هستند که اطلاعاتی همچون حافظه مالیاتی فروشنده در آن ذخیره می شود. تمام اطلاعاتی که در صورت حساب الکترونیکی درج می شود بر اساس نوع کسب و کار ( نام محصول، واحد اندازه گیری و … ) است. کسب و کارهایی که از دستگاه POS یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه های فروشگاهی استفاده می کنند، رسید پرداخت آن ها در حکم صورتحساب الکترونیکی می باشد.

مودیان

مودیان همان اشخاص مشمولی هستند که در قالب حقیقی یا حقوقی معرفی می شوند. اشخاص حقیقی همان صاحبین مشاغل صنفی و غیرصنفی و اشخاص حقوقی موضوع فصل 4 و 5 باب سوم قانون مالیات های مستقیم می باشند.

کارگروه راهبری سامانه مودیان

کارگروه راهبری این سامانه که به ریاست سازمان امور مالیاتی تشکیل می شود سیاست هایی را در چارچوب قانون و ایجاد هماهنگی میان نهادهای ذی ربط و تدوین استانداردها تنظیم می کنند. مصوبات این کارگروه بعد از تایید وزیران امور اقتصادی، دارایی و فناوری اطلاعات لازم الاجرا می شوند.

شرکت معتمد سامانه مودیان چیست ؟

سازمان امور مالیاتی برای اطمینان یافتن از عملکرد صحیح مودیان اقدام به معرفی شرکت های معتمد مالیاتی سامانه مودیان کرده است. این شرکت ها موظف به انجام امور زیر هستند:

  • اطمینان پیدا کردن از عملکرد صحیح مودیان مالیاتی راجع به صدور صورتحساب های الکترونیکی
  • ارائه هر گونه مشاوره های فنی و غیرمالیاتی به مودیان در زمینه های مختلف مانند گزارش های الکترونیکی، دریافت استعلام های مورد نیاز، استانداردسازی تجهیزات و …
  • ثبت دقیق هر گونه معاملات در این سامانه
  • مطمئن شدن از انجام تکالیف و وظایف قانونی مودیان
  • کمک به مودیان مالیاتی برای نصب و راه اندازی پایانه های فروشگاهی
  • آموزش کار با سامانه مودیان

انواع شرکت های معتمد مالیاتی

  • نوع اول: این شرکت ها مجوزهای لازم برای صدور فاکتورهای الکترونیکی، جمع آوری، نگهداری، ارسال آن ها و ارائه خدمات مختلف به سازمان امور مالیاتی را کسب کرده اند. آن ها می توانند بر عملکرد مودیان و تهیه صورت های مالی مانند ترازنامه نظارت داشته باشند.
  • نوع دوم: این شرکت ها صرفا مجوز فعالیت در زمینه آموزشی را دارند و نمی توانند عملکرد نظارتی داشته باشند. آموزش آن ها در زمینه سامانه و پایانه های فروشگاهی است.
  • نوع سوم: منظور از شرکت های معتمد نوع سوم در قانون سامانه مودیان چیست ؟ این گروه از شرکت ها اغلب در زمینه مشاوره فعال هستند و می توانند در خصوص ارسال اظهارنامه مالیاتی و شیوه تکمیل آن به مودیان کمک کنند. مشاوره های ارائه شده از جانب این شرکت ها در زمینه محاسبه حقوق و دستمزد، مشاوره حسابداری و مالی و … می باشد.

توجه داشته باشید که برای شناسایی شرکت های معتمد می توانید به آدرس اینترنتی tp.tax.gov.ir در قسمت “پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان” مراجعه کنید.

مشمولین قانون سامانه مودیان

تمام کسانی که صاحب مشاغل صنفی یا غیرصنفی هستند به عنوان مشمولین قانون مودیان شناخته می شوند. همچنین تمام اشخاص حقوقی که در فصل 4 و 5 از باب سوم قانون مالیات های مستقیم ( علاوه بر اصلاحات و الحاقات بعدی) نیز مشمول به حساب می آیند. این افراد باید در سامانه ثبت نام کنند و تمام صورتحساب های صادره را به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

خرده فروشی ‌ها

خرده فروش ها افرادی هستند که کالای صنفی خود را از توزیع کنندگان یا واردکنندگان عمده خریداری می کنند و آن ها را به صورت خرده فروشی، به مصرف نهایی می فروشند. آن ها موظف هستند صورتحساب های الکترونیکی خود را در سامانه ثبت و ارسال کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که صورت حساب های ارسالی ( از نوع سوم ) در کارپوشه مودی، حداکثر تا 30 روز بعد از تاریخ ارسال باید مورد تایید یا رد مودی قرار بگیرند. در صورتی که در این بازه زمانی هیچ اقدامی از جانب مودی انجام نشود صورتحساب ها به طور خودکار تایید می شوند.

عمده فروشی ‌ها

تکلیف عمده فروشی ها و عضویت آن ها در سامانه مودیان چیست ؟ عمده فروشی ها همانند خرده فروشی ها باید در سامانه ثبت نام کنند. مالیاتی که برای این صنف درنظر گرفته می شود بر اساس درآمد و نوع کالا است. همچنین صورتحساب ها باید در قالب نوع دوم در سامانه بارگذاری و ثبت شوند.

فعالین اقتصادی زیرمجموعه کلیه اصناف کشور

بر اساس قانون مالیات های مستقیم، تمام افراد حقیقی و حقوقی که فعالیت آن ها زیرمجموعه یکی از اصناف کشور می باشد مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است. نرخ مالیاتی که برای آن ها محاسبه می شود بر اساس نوع فعالیت ( خدماتی، تولیدی، بازرگانی) است. صورتحساب های آن ها در نوع 1، نوع 2 و نوع 3 تدوین شده و هر کدام از اصناف باید اطلاعات مورد نیاز خود را وارد کنند و آن را در سامانه به ثبت برسانند.

تغییرات قانون سامانه مودیان چیست ؟

تغییر در تاریخ فراخوان ها

طبق تغییراتی که در آخرین فراخوان سامانه مودیان مشخص شده، تمام اشخاص حقوقی از 1 مهرماه 1402 و اشخاص حقیقی یا صاحبین مشاغل از 1 دی ماه 1402 باید در سامانه ثبت نام کنند و تکالیف قانونی خود را انجام دهند. در غیر این صورت مشمول جریمه های مربوطه خواهند شد.

صدور صورتحساب الکترونیکی

  • تمام صاحبین مشاغلی که حجم فروش خالص کالا و خدمات آن ها در سال 1402 تا انتهای شهریورماه بیشتر از 18 میلیارد تومان بوده است.
  • اشخاص حقیقی با هر میزان فروش کالا و خدمات سالانه موضوع جزء 2 بند ط تبصره 6 قانون بودجه سال 1402
  • تمام عرضه کنندگان کالا و خدمات که در زمینه طلا، جواهر و پلاتین فعالیت می کنند، با هر میزان فروش کالا و خدمات
  • فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فرآوری مربوطه موضوع بند م تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 با هر میزان فروش

تاریخ اجباری شدن اجرای قانون سامانه مودیان

  • شرکت های عضو بورس و فرابورس در تاریخ 1 مهرماه 1402
  • شرکت های دولتی و سایر دستگاه های اجرای ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری در تاریخ 1 مهرماه 1402
  • اشخاص حقوقی در تاریخ 1 مهر ماه 1402
  • صاحبین مشاغل مشمول مالیات بر ارزش افزوده در تاریخ 1 دی ماه 1402
  • صاحبین مشاغل گروه های اول و دوم در تاریخ 1 دی ماه 1402
  • تمام اشخاص مشمول باقی مانده در تاریخ 1 دی ماه 1402

تاریخ های فوق الذکر قطعی و غیر قابل تغییر هستند و اگر مودیان در موعد مقرر به تکالیف و وظایف خود عمل نکنند مشمول جریمه می شوند. در اغلب مواقع جریمه ها صرفا حالت نقدی ندارند. بلکه به طور غیرنقدی نیز اعمال می شوند. به طور مثال محرومیت از معافیت ها و مشوق های مالیاتی، محرومیت از نرخ صفر مالیاتی و … جزو جریمه های غیرنقدی هستند.

فراخوان سامانه مودیان

جدیدترین فراخوان های سامانه مودیان چیست ؟ در این بخش به تاریخ فراخوان های سامانه و زمان لازم الاجرا شدن آن ها در تاریخ مقرر اشاره می کنیم:

  • فراخوان 1: اجرای داوطلبانه قانون توسط مودیان مالیاتی و برخی از مودیان خاص مانند شرکت های بورسی، دولتی و مودیان موضوع قانون بودجه سال 1401 ( ابلاغ در تاریخ 15 مرداد 1401 برای اجرا از تاریخ 1 مهرماه 1401 )
  • فراخوان 2 : الزام به اجرای قانون توسط اشخاص حقوقی به استثنای اشخاص حقوقی مشمول ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده ( ابلاغ در تاریخ 1 مهرماه برای اجرا از تاریخ 1 دی ماه 1401 )
  • فراخوان 3: الزام به اجرای قانون توسط اشخاص حقیقی یا صاحبین مشاغل موضوع فراخوان های 8 گانه مالیات بر ارزش افزوده ( ابلاغ در تاریخ 1 دی ماه 1401 برای اجرا از تاریخ 1 فروردین 1402)
  • فراخوان 4: الزام به اجرای قانون توسط مودیان مشاغل گروه اول و دوم موضوع آیین نامه ماده 95 قانون مالیات های مستقیم ( ابلاغ در تاریخ 10 اردیبهشت 1402 برای اجرا از تاریخ 1 تیرماه 1402 )
  • فراخوان 5 : الزام به اجرای قانون توسط تمام اشخاص باقیمانده ( ابلاغ در تاریخ 1 مهرماه 1402 برای اجرا از تاریخ 1 دی ماه 1402 )

جریمه عدم اجرای قانون سامانه مودیان چیست ؟

مودیانی که تکالیف و وظایف قانونی خود را رعایت نمی کنند از جانب سازمان امور مالیاتی مشمول جرایم مالیاتی سامانه مودیان می شوند. هر کدام از مودیان که مرتکب تخلفات زیر شوند باید 10% از مبلغ فروش یا 2 میلیون تومان ( هر کدام که بیشتر باشد) را به عنوان جریمه به سازمان بپردازند:

  • عدم ثبت نام و عضویت در سامانه
  • عدم نصب، راه اندازی و استفاده از پایانه های فروشگاهی
  • عدم استفاده از حافظه مالیاتی
  •  قراردادن حافظه مالیاتی خود در اختیار سایر مودیان
  • استفاده از حافظه مالیاتی سایر مودیان
  • عدم اعلام شماره حساب های بانکی تجاری به سامانه
  • عدم تحویل صورتحساب چاپی به مشتریان یا مخدوش کردن آن ها

همان طور که قبلا ذکر شد جریمه هایی که برای مودیان متخلف در نظر گرفته می شود ممکن است به صورت نقدی یا غیرنقدی باشد که گاهی اوقات جریمه های غیرنقدی بسیار سنگین تر هستند.

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان

  • در اولین مرحله ثبت نام در سامانه مودیان به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنید و مراحل عضویت و ثبت نام را انجام دهید. توجه داشته باشید که شماره موبایل اعلامی باید به نام شخص مودی باشد.
  • دریافت گواهی امضای الکترونیکی به عنوان گام بعدی درنظر گرفته می شود. برای ساده کردن این گام، می توانید به لینک https://3nobar.net/movadian مراجعه کنید و مراحل دریافت را به آسانی طی کنید. در آموزش های ویدئویی به توضیح این مرحله پرداختیم.
  • بعد از دریافت گواهی امضای الکترونیکی باید به سراغ دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی بروید. توجه داشته باشید که سازمان امور مالیاتی برای تمام مودیان کارپوشه ایجاد کرده است و دیگر نیازی نیست که آن ها به طور مستقل اقدام به تشکیل کارپوشه کنند. برای ورود به کارپوشه به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنید. تمام این مراحل در ویدئوهای آموزشی وب سایت ما توضیح داده شده است. همچنین می توانید آموزش های متنی ما را نیز دنبال کنید.
  • بعد از آنکه وارد کارپوشه شدید در منوی سمت راست صفحه امکان بارگذاری فایل کلید عمومی و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی وجود دارد. بعد از دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی باید آن را به یکی از دفاتر پیشخوان دولت یا دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و توکن را دریافت کنید.
  • بعد از گذراندن مراحل فوق نوبت به این می رسد که برای کالاها و خدمات خود شناسه دریافت کنید. برای دریافت شناسه عمومی به وب سایت stuffid.tax.gov.ir مراجعه کنید و در صورتی که شناسه مورد نظر را پیدا نکردید به وب سایت ntsw.ir رجوع کنید. برای دریافت سریع تر این شناسه می توانید به لینک https://3nobar.net/stuffid مراجعه کنید.

چطور صورت حساب الکترونیکی به سامانه مودیان ارسال کنیم؟

روش ارسال صورتحساب های الکترونیکی به سامانه مودیان چیست ؟ ارسال صورتحساب به سامانه از سه طریق قابل انجام است و مهم ترین کاری است که تمام مودیان باید آن را بلد باشند:

  • ارسال توسط مودی: در حال نرم افزار تخصصی اتصال به سامانه مودیان بهترین نرم افزاری است که مودیان مالیاتی می توانند از آن برای ارسال صورتحساب های الکترونیکی خود استفاده کنند.
  • ارسال توسط شرکت های معتمد: اگر مودیان مالیاتی به هر دلیلی نتوانند ارسال صورتحساب های خود را انجام دهند می توانند آن را به شرکت های معتمد بسپارند که قطعا شامل هزینه خواهد شد.
  • ارسال توسط سامانه های دولتی: از آنجایی که ارسال صورتحساب های الکترونیکی از طریق سامانه های دولتی مقداری پیچیده و زمان بر است اغلب مودیان ترجیح می دهند از روش اول یعنی نرم افزار اتصال به سامانه مودیان استفاده کنند.

کارپوشه سامانه مودیان چیست ؟

کارپوشه همانند یک پل ارتباطی میان مودیان و سازمان امور مالیاتی محسوب می شود. مودیان از این طریق می توانند تمام امور مالیاتی خود را انجام دهند. این امور شامل اظهارنامه مالیاتی، ارزش افزوده، پرونده های مالیاتی، پیگیری آن ها و … می باشد. ورود به کارپوشه سامانه مودیان از طریق آدرس https://tp.tax.gox.ir برای هر مودی امکان پذیر است.

چرا باید در سامانه مودیان ثبت نام کرد؟

  • یکی از مهم ترین دلایل ثبت نام در سامانه افزایش سرعت رسیدگی به امور مودیان می باشد.
  • هنگامی که مودیان در سامانه ثبت نام می کنند خطای رسیدگی به صورتحساب ها کاهش پیدا می کند.
  • یکی از مهم ترین عوامل فرار مالیاتی، عدم دسترسی به سامانه های کاربردی، بی اطلاعی نسبت به اطلاعیه ها و … بود. اما از زمانی که سامانه راه اندازی شد میزان فرار مالیاتی به شدت کاهش یافت.
  • با ثبت نام در سامانه مودیان دیگر نیازی به مراجعه حضوری مودیان به سازمان امور مالیاتی نیست. زیرا تمام امور به صورت الکترونیکی انجام می شود.
  •  تمام اطلاعاتی که توسط مودیان در سامانه ثبت می شوند در فضای امن نگهداری می شوند و مودیان هیچگونه نگرانی بابت سرقت اطلاعات نخواهند داشت.

در سال های اخیر که اینترنت و تکنولوژی های وابسته گسترش زیادی پیدا کرده در تمام جوانب زندگی انسان به شدت تاثیرگذار بوده اند و بسیاری از سازمان ها، نهادها و ارگان ها از این بستر به نفع خود استفاده کرده اند. قطعا سازمان امور مالیاتی جزو مهم ترین سازمان های دولتی در ایران محسوب می شود که خدمات خود را به طور الکترونیکی درآورده و توانسته تا حد زیادی از فرار مالیاتی جلوگیری کند.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات